Langs het kanaal in Molenbeek loopt sinds voorjaar 2010 een promenade die werd ontworpen door beeldend kunstenaar Henri Jacobs. In de zeshonderd meter lange stoep verwerkte Jacobs een aantal passages uit 'Molenbeek palimpsest', de gedichtencyclus die de Russische dichter Jevgeni Boenimovitsj schreef na een bezoek aan deze buurt.

Zwarte en lichtgrijze klinkers vormen pixels van woorden in vier talen (Nederlands, Frans, Russisch en Arabisch) en drie alfabetten (Latijns, Arabisch en Cyrillisch). Kunstenaar en dichter verwijzen naar een palimpsest - een oud vel perkament waarop meerdere tekstlagen te vinden zijn - als metafoor voor het samenleven van diverse culturen in Molenbeek, voor velen 'een halte die voor eeuwig bleek' (Boenimovitsj).

2Cb5A3453Dbd1540193908E7E3A34121

Eerst maakte Henri Jacobs een palimpsest op een groot doek, dat twee jaar lang in de wijk te zien was. Dit sierde maandenlang een blinde muur in het centrum van Molenbeek.
Boenimovitsj en Jacobs kozen het ‘palimpsest', een steeds opnieuw beschreven vel perkament, als metafoor voor de complexiteit van Molenbeek. Jacobs maakte een grafisch werk op een enorm doek waarop de verzen van Boenimovitsj laag na laag werden verwerkt in het Russisch, het Nederlands, het Frans en het Arabisch.

werking

Molenbeek 2 © Maurine Toussaint

Wanneer dichter Jevgeni Boenimovitsj in november 2006 een bezoek brengt aan Molenbeek, waar Henri Jacobs woont en werkt, is de toon meteen gezet voor een mooie samenwerking. Een eerste resultaat was het tijdelijke doek 'Molenbeek, palimpsest', waarin verzen van Boenimovitsj in verschillende talen over elkaar geplaatst werden. Tegelijkertijd gingen vrouwen en jongeren uit Molenbeek creatief aan de slag met poëzie en beeld. Sinds de lente van 2010 is Jacobs' permanente ingreep zichtbaar: een indrukwekkende promenade langs het kanaal op het ritme van Boenimovitsj' verzen.

de kunstenaar

Jacobs

Henri Jacobs exploreert in zijn tekeningen, foto's, wandtapijten en schilderijen alle mogelijke geometrische en organische vormen. Hij schildert symbolische ruimtes die het decor vormen voor existentiële levensvraagstukken, waarbij het gebruik van voorwerpen als tafels, stoelen, roosters, vloeren, vensters en deuren herinnert aan de Italiaanse renaissance. Zijn geometrische ontwerpen lenen zich ook erg goed tot integratie in architecturale projecten: het spel van kleuren en vormen bezorgt de bezoekers een ingrijpend anders ruimtegevoel. Werk van Jacobs was te zien in galeries en musea in Amsterdam, Londen, Brussel, New York en Madrid.

Zie ook http://www.henrijacobs.be/